Aparát Honza


Foto a info zaslané čtenářem blogu.

Sestava:

Vařák
– pivní sud, nahoře excentricky vyřezán otvor na nerezovou poklici průměr 22 cm. V poklici vybroušena díra 28 mm. Přes silikonové těsnění z tlakového hrnce je do otvoru ve vařáku dotlačována čtyřmi šrouby. Těsnost je výtečná.
Reakční člen
– je tvořen trubkou průměr 35 mm nad velkým šroubením nad poklicí. Vevnitř 2 ks měděné drátěnky / asi 25 cm / v každé drogerii, kus 9 Kč. Přišlo mi to jednodušší, než cvakat měděný drát.
Přestupná trubka
– průměr 18 mm, mírně skloněná dolů.
Chladič
– vnitřní trubka průměr 18mm, spojená šroubením s přestupníkem, vnější průměr chladiče 35 mm. Délka 1,2 m. Protiproudně jím jde chladící voda cca jeden litr za minutu. Sestavení chladiče je dobře patrné z fotek.




Teploměr
– úplně nahoře, před odbočkou do přestupníku. Rozsah -10 až + 110 stupňů celsia, dělení po půl stupni. Běžně laboratorní potřeby. Přesnost určitě dostatečná. Jsem vyučený chemik a vím že na dělení teploměru po desetinách stupňů si u domácího pálení hrát nemusíme.



Vše od nerezové poklice nahoru je z mědi a sletováno. Šroubení jsou obyčejná mosazná topenářská.
Topná stolička je osazená 3 x plotýnkou 220V / 1500 W. dohromady 4,5 KW. Možnost zapnutí jedné, dvou, nebo všech tří ploten.



35 l kvasu to ohřeje cca za 2 hodiny na 75 stupňů, pak ubírám výkon. Celá jedna destilace trvá 5 hodin.
Celkové náklady cca 5000,- Kč. Kompletní práce vlastní. Hotovo asi za 14 dní po večerech.
Už teď ale uvažuju o vařáku na 80 litrů. Předělám jen topení na větší výkon, zbytek aparátu může zůstat.



Provedl jsem zkušební výpal. Potřeboval jsem zjistit časy, setrvačnost topení, atd. Vypálil jsem 22 litrů ostružinového vína. Hotovo za 4 hodiny, výtěžnost po naředění na 50 procent bylo 5 l. voňavé, lahodné.  Ale tahal jsem to do 89 stupňů celsia, ke konci teklo 35 procent. Senzorická kontrola ke konci každou chvilku. Ta teplota a nízká lihovitost ke konci – pouze napoprvé, ze cvičných důvodů.  

Honza

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Děkuji správci za zveřejnění.
Honza

Anonymní řekl(a)...

Jednoduché a zdá se funkční řešení. Ale přímý ohřev je na pováženou u klasiských kvasů. Také rektifikace u náplnové kolony do 89C a cca 30% je nezvyklá, asi kvalitní víno... dvě drátěnky se mě zdají sice málo,ale záleží na jejich velikosti. Mě se nerez drátěnky neosvědčili, možná byly hodně nacpány, jednalo se o velké válcové drátěnky, ne ty klasické malé. Také se majitel musí připravit v případě zmíněného zvětšení kotle na 80L a ponechání úzké rektifikační trubky na podstatně delší rektifikaci...samozřejmě při průměrném obsahu etanolu v kvasu. Pokud bude kvas minimálně alkoholový, bude samozřejmě hotový za např. 5hod.

Max









Anonymní řekl(a)...

Omluva, rychlé čtení a ta drátěnka mě spletla, zřejmě se jedná o klasickou starou přerušovanou 2x destilaci...
Max

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Maxi, díky za komentář. Máš pravdu, je to jednoduchý přístroj, ale jel na první šup. Ano, jedná se o destilaci na dvakrát. je to klasika a chtěl jsem tím začít. Drátěnky byly měděné a dám jich príště víc. Po tom vínu byly černé jak gumáky. DO 80 litru dodělám míchání. Ted mám mezi plotnama a dnem vařáku asi 4 mm mezeru. Uvnitř je ještě síto, husté složky se ke dnu nedostanou. napodruhé jsem pálil mirabelky. nebyly uplně zralé, nedoslazoval jsem a po šesti týdnech to mělo 6 BRIX. vypálil jsem celkem 60 litru a dalo to 2 litry lutru 30 procent. pořád sice zkouším, ale je to málo. co bylo špatně? asi ta zralost. a u toho vína bylo fakt super domácí a napoprvé jsem testoval kolonu. ale s výsledkem jsem byl spokojen. Honza

Josef řekl(a)...

Na internetu inzerují podobný přístroj ze pivního sudu i s fotografií http://inzerat.i-bazar.cz/2646969-destilacni-pristroj-50-l-kompletni-zarizeni-siroky-nalev/ ale připadá mi, že zde bude špatná manipulace s kvasem a čištění kotliku. Jaký máte názor na tuto nabízenou palírnu?

Anonymní řekl(a)...

Manipulace je dost špatná. po výpalu musím vzít vařák s 35 litry kvasu ke kanálu a vylít. pak vystříkat hadicí. Je to dost těžké a ani vylít to nejde moc jednoduše. toto jsem u realizace nedomyslel. proto chci nechat tento přístroj jen na druhou destilaci a na kvas udělat 80 litrovou varnici s mícháním a výpustí. Laicky bych řekl, že zbytek aparátu by měl stačit na 80 litrů.Jinak konstrukce rovný chladič - čištění je jednoduché a rychlé. mužete se mi ještě vyjádřit k výtěžnosti těch mojich mirabelek? mám ještě rozkvašené švestky a chystám se na jablka. letos je zkušební rok. ale měl bych radost, kdyby jsem vypálil aspon něco.
Honza

Anonymní řekl(a)...

Již jsem tady psal. Vyprazdňování jako u pivního sudu. Ještě jednu poklici, nemusí být nerez, trubkutéměř na dno, a kompresorem tlačit vzduch do vařáku a máme bez námahy a ve chvilce prázdno.

Anonymní řekl(a)...

Hezké zařízení, držím palce. Měl bych dotaz k těm měděným drátěnkám. Nemohl byste sem napsat typ? Já jsem zatím sehnal jen dva druhy, jedny byly rovné, měděné pásky protkané snad silonem. Ty jsem kvůli tomu silonu neměl odvahu použít. Pak se mi podařilo sehnat klasické pletené drátěnky, ale po oškrabání povrchu jsem zjistil, že kov je bílý a že je to pouze nastříkané aby to vypadalo jako měděné (Čína). Takže zatím do RČ ručně muchlám surový měděný drátek.

Anonymní řekl(a)...

Pěkné zařízení a hlavně jednoduché. Akorát to nebude zrovna ekonomický ohřev, když je mezi elektrickými plotýnkami mezera - spousta tepla a tím pádem elektřiny jde pryč. Ale chápu to - bez mezery se bude kvas připalovat a regulace je taky nic moc. Sám jsem pomocí el. plotýnek ohříval, ale nebylo to ono- dlouhá doba ohřevu, špatná regulace a připalování kvasu. Teď jsem si pořídil plynový hořák a je to úplně o něčem jiném. Super regulace a hlavně se kvas nepřipaluje.
Jinak drátěnky je třeba u první destilace dát pryč - jinak se budou zanášet.

Slávek

Anonymní řekl(a)...

Zdravím všechny, ty drátěnky jsem koupil v drogerii, 9,- Kč kus, v sáčku je jich 6 ks. asi to měď je, protože při pálení toho vína byly potom černé jak gumák a musel jsem je vyhodit. tzn nějak s párama reagovaly.
Ekonomika mě letos až tak nezajímá, zkušební rok. Ale i když je tam mezera, i tak se to trochu připaluje.
u 1D tam drátěnky nejsuu.
ale už jsem koupil nerez várnici 80 l , ten pivní sud je malý. Prostě víc manipulace, čištění a přelívání, než pálení. a rozhodl jsem se pro olejovou lázeň, ohřívanou tělesama z fritézy. ještě jsem ty tělesa nekoupil, ale myslím, že by to mělo být mnohem lepší. do plynu nechci jít, vyjádřete se mi. jo a ty drátěnky vyfotím i s obalem, po neděli zveřejním.
Prostě, doma udím, dělám klobásky a to pálení k tomu jaksi patří. Už tu o tom někdo psal, takový životní styl. myslím, že Rafael.
mějte se fajn.
Honza

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Honzo.
Taky jsem kdysi používal podobnou el. stoličku jako Vy. A kdyby se dala elektřina těžit v lese nebo levně získat na zahradě tak bych u ní asi zůstal.
*
K tomu připalování: Pokud máte na dně rošt a kvas v sítu nebo nějakém pytli nic se připálit nemůže. Dělal jsem tak švestky, drť z jádrovin, topinambury, cukrovku, kompoty, slad apod. a pokud pod roštem byla napřed přecezená tekutina, někdy u velmi hustých zkušebních kvasů voda, nikdy se nic nepřipálilo. I když někdy tuhý obsah síta ke konci destilace částečně vyskákal mimo síto.

Možná máte to síto moc řídké protože já jsem doopravdy problémy nikdy neměl. A nemám ani dodnes. V trochu upravené replice klasického zemědělském pařáku ohřivaného v celém jeho užitném objemu.
*
A jak píše Slávek, ta mezera není vůbec dobré řešení.....
*
A jak jste psal o těch mirabelkách. Opravdu špatná výtěžnost. Nebyly to myrobalány? Poznají se tak, že oproti mirabelkám nejdou oddělit od pecky. Je to velmi variabilní a snadno se křížící skoro až invazivní dřevina. A některé mají velmi nízkou cukernatost i když chutnají sladce. Jiné zas až překvapivě vysokou i když se zdají kyselé.

Velmi důležité je si změřit napřed cukernatost suroviny a podle toho se rozhodnout co s ní. Třeba přicukřit a použít na likérový líh nebo s ní vůbec neztrácet čas.
*
K dvouplášti nemám moc co říct. Mi se zdá hlavně náročný na stavbu, pomalý, energetický náročný a celkově pro mé potřeby a podmínky jeho zápory daleko převyšují jeho přednosti. Ale je to jen můj pohled a vůbec se jím neřiďte ! ! !

Lépe by poradili ti kdo ho používají. Olej vs. tlaková voda vs. pára, životnost topných těles, druhy olejů, vodní kámen atd., atd.,....

Ať se daří,

Rafael.

P.S. Teď se v tom vařáku zavařuje zelí a čalamády...

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Vás, Rafaeli. Jsem rád, že zrovna Vy jste zareagoval. Čtu tyto příspěvky několik let a ty Vaše byly vždy k věci a podnětné. celkově jsem z Desliku načerpal hodně informací.
Mám v sudu dole nerez plech s malýma dírkama. Jenže nahoře je díra pouze 22 cm, tak jsem ho musel rozřezat a v sudu ho sestavuju dohromady. Celkem to chce dobré nervy.
Ovšem, já jsem takový impulzák. Založil jsem kvas, aaž potom jsem začal vyrábět aparát. I z toho tedy plynou určité nedokonalost. Ale nalít kvas do pytle - přijde mi jako supr řešení. vyzkouším.
Ale i tak už mám koupenou tu 80 l várnici. Už zase se přikláním tedy k přímému ohřevu s míchadlem. konstrukci mám v hlavě. Sud nechám na 2D. u toho ohřevu co mám, je ještě další problém. strašně vysoká teplota pod plotýnkama-trpí kabely i když silikonové a svorkovnice. Někdy mi to přijde, že my s nezměrným úsilím a s vynaložením fin prostředků pálime něco, co si můžeme koupit. Jsme taková parta ☺ bláznů, prostě, chceme to dělat.
I ten dvojplášť ale není složitý. Hrnec o trochu větší než várnice, nainstalovat tělesa a je to. Já vím, matlat se s olejem, životnost, ale všude je něco. Tu várnici ale chci udělat už pořádně, tak se nechci ukvapit s nákupem komponent.
Refraktometr už jsem si koupil, takže cukernatost na vstupu už nebude problém.
Ještě jsem očekával pochvalu za vlastní konstrukci a výrobu toho krátkého rovného chladiče. aspoň to se mi myslím povedlo.
Ale jsem do toho celkem dost zakusnutý a problémy se musí řešit.
Jinak mi kdokoli v diskuzi tykejte.
Budu rád za všechny podněty.
Mějte se fajn.
Honza

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Honzo. Aby nedošlo k nedorozumění. Ten pytel, vlastně mám dva nad sebou, jsem jsem si ušil z nerezové tkaniny - takové jemné síťoviny. Co by se ve vařáku stalo s klasickým jutovým netuším. Někdo tady sice o tom psal, že ho použival jeho předek, ale nevím.....
*
Ještě mně napadlo, nevím jestli víš, ale kdysi se použivaly na izolaci tepelně namáhaných vodičů keramické korálky. Byly k dostání v každém Elektru.
Mi se osvědčily.
Ať se daří.

Rafael

Anonymní řekl(a)...

Jo takhle, já bych tam narval jutu. ale to jemné sítko skusím. Takže asi zase přímý ohřev 3 x 2,5 KW, pytel, kdyby nefungoval, míchaní. Už se mi to rýsuje.
ty korálky už v každém elektru nejsou, ale sehnat se dají. má nedůslednost.
Už se těším, jak si dám uzené, zajím to klobáskou a zapiju slivovičkou.
Ahoj, Honza

Anonymní řekl(a)...

A ještě jsem si vzpoměl. Furt žádná pochvala za ten chladič. ☺
Honza

Anonymní řekl(a)...

Ještě jsem si vzpomněl jak jsem se kdysi potřeboval zbavit starých poctivých jutových pytlů. Pálit jsem je nechtěl, tak jsem je zahrabal do kompostu. A po 5-10 létech, už přesně nevím, jsem je spálit stejně musel. Zůstaly v tom kompostu skoro neporušené...
Jen taková zajímavost, do vařáku fact nevím.....
*
Honzo, něco chválit přece není povinné. Chladič ti chladí, funguje jak má, dobře se ti bude čistit, co by jsi chtěl víc? A po pravdě napsáno, jsem už starší člověk se slabším zrakem, tak ho z těch fotek moc nedokážu posoudit. Hlavně, že ti funguje jak má:-))))))))))

Ať se daří.

Rafael

Anonymní řekl(a)...

Jasně, já vím. Mimochodem mi 55. Takže už taky nejsem žádný mladík. Ale mám z toho celkově takovou radost, že jsem si dovolil s tím chladičem takovéto legrácky. jsem moc rád, že to funguje. Ale i tak mě čeká ještě spousta práce abych to dotáhl do nějaké normální podoby. Ale tím prvotním obdobím nadšení si asi prošel každý. Doufám ale, že mi vydrží. Letos se ještě, pokusím o jablka. takže se uvidí. A ve volných chvílích budu vylepšovat vařák. nechtěl bych se pustit špatným směrem. Ale ani to není vyloučeno. Je to určitě velmi dlouhodobý proces. Ovšem, baví mě to.A dnes jsem se i dobře zasmál a pobavil, když jsem četl Vaše řádky. Nutno dodat, že úplně pravdivé.
Taky zdravím a taktéž přeji mnoho úspěchu.
P.S. Ale ten chladič je dobrý.
Honza

Anonymní řekl(a)...

Mně se osvědčily pytlíky používané při výrobě domácího piva... pivaři v nich louhují slad a chmel. Viz. http://www.pivoteka.cz/varny-sacek-na-chmel-a-slad.html
Pravda, nejsou příliš velké, řešením může být použití více než jednoho kusu.
Michal

Anonymní řekl(a)...

K těm pytlům, můj praděda i děda používal pytel z lněného plátna a říkali, že se to nepřipalovalo.

Anonymní řekl(a)...

Viděl jsem, že se dá keg do pařáku na brambory na podložku a oblije se vodou obsah pařáku je asi 65 l a je pozink mezera mezi kegem a pařákem se utěsní hadicí. Hadice byla spojena kolkem ve kterém je díra a do kolku vyřezaná díra, do které je vsazena trubka, když tak se dolije voda a nemusí se míchat
Nab

Anonymní řekl(a)...

Jak vysoká je svislá trubka a jak dlouhý je přestupník a délka chladiče?

Anonymní řekl(a)...

Zdravím. Můžu se zeptat, čím jste trubky letoval? Klasickou pájkou Sn60Pb40?


Počet zobrazení stránky

Seznam posledních článků:

Seznam posledních komentářů: