Aparát Kamil



Foto a info zaslané čtenářem blogu.

Aparát Kamil je dvouplášť ze zavařovacího hrnce WECK a měděného kotlíku vlastní výroby o obsahu 12 litrů.




Materiál měď 0,55 mm sletovaný bezolovnatým cínem na letování konzerv. Klobouk vývodem je s kotlem spojen pomocí nerezových přírub a čtyř šroubků na imbus se silikonovým těsněním. Tím je umožněna rozebíratelnost a čištění kotlíku. Šikmý vývod je šikmý schválně pro lepší napojování na skleněnou kolonu, která je připevněna na zdi.



Vytápění je vodou ohřívanou topnou spirálou 3 000W s regulací 50 – 150°C. Obsah vody cca 11 litrů. Poklice hrnce je přesně vyříznutá a napasovaná na šikminu kotlíku tak, že není potřeba žádné těsnění. Poklice s hrncem je spojena upravenou přírubou s přezkou ze sudu na kvas. V poklici je měděný pojistný ventil s porcelánovou kuličkou v kleci, která přesně zapadá do měděné trubky. (7 litrů kvasu se ohřeje na teplotu 80°C za necelých 40 minut).


Kolona je zakoupená v Laboratorním skle. Přestupník je osazen teploměrem na zábrus. Celá ta sranda co je na fotkách mě vyšla na cca. 12 000,-Kč. Nejdražší položky jsou topení (4 200) a skleněná sestava s příslušenstvím (lihoměr, teploměr, držáky, aj. za cca 4 500,-). Jsem naprostý začátečník a po shlédnutí pálení na vlastní oči jsem se rozhodl udělat si vlastní aparát a tvořil jsem ho asi 2 měsíce. Proběhly zatím dvě zkoušky a vše funguje jak má.



P.S. dal jsem na názor Deslika a upřednostnil sklo, do kterého je vidět a je možno kochat se i za tu cenu rizika, že třeba něco praskne. Díky webu DESLIK za inspirace :-)

Boban


16 komentářů:

Václav řekl(a)...

Pěkně udělané,nepochopil jsem však z obrázků, co je to za zařízení nad přestupní trubkou.Vypadá to jako deflegmátor, postrádám u toho tepelnou izolaci a primární chladič.
Václav

Anonymní řekl(a)...

Jestli dobře chápu dotaz, tak nad přestupní trubkou je teploměr v zábrusu. "deflegmátor, nebo-li kus skleněné trubky s náplní" v mém případě" je před přestupní trubkou. Izolaci zatím neplánuju protože by nebylo vidět do skla) toto je můj první výtvor a začínám, takže na opravdový deflegmátor s primárním chladičem taky někdy dojde. Tato sestava mi myslím na seznámení se s destilací pro začátek stačí. Děkuji za připomínku a postřehy. Kamil

Anonymní řekl(a)...

Zdravím.
Taky musím pochválit pěkně udělaný měděný vařáček. Líbí se mi i ten šikmý vývod z něho. Z destilačního hlediska žádný význam sice nemá, ale velmi usnadní propojení komponentů. Osobně se mi Váš přístup líbí. Taková variabilní aparatura se dá stále rozšiřovat a zdokonalovat. Nejrůznějších vhodných komponentů je na trhu dost. A skla se ve Vašem případě vůbec nebojte a užijte si ho. Je to většinou lepší než TV.
*
A chtěl bych se zeptat, neberte si to prosím nijak zle. Myslím to pro všeobecnou inspiraci a poučení.
*
-náplň té kolony je originální nebo jste použil nějakou trubici naplněnou svépomocí a co jste od ní čekal?

-má vůbec nějaký význam, zkoušel jste, porovnával lihovitost i při destilaci bez ní? Není její přínos, teda pokud nemá nějakou speciální výplň, zanedbatelný?

-doba ohřevu na destilační teplotu se mi zdá moc dlouhá. Možná by stálo za úvahu zaizolovat ten zavařovací hrnec. Anebo použít jiný ohřev, případně se snažit v meziplášti dosáhnout vyššího přetlaku a tím zvýšení a lepšího přenosu tepla.

Z kuchyně -
-vaříme něco v hrnci bez pokličky
-totéž s netěsnou pokličkou
-anebo v tlakovém hrnci.
*
-potřebujete vůbec pomalý a neekonomický dvouplášť? Nestačilo by Vám při takovém množství použít sítko na dně, připadně dát po separaci tuhý podíl do nějakého sítka, vaku či děrované nádoby do vařáčku?

Ať se daří přeji

Rafael

Anonymní řekl(a)...

Díky za pochvalu. Já zelenáč se za připomínky zkušenějších rozhodně urážet nebudu :-)
- náplň kolony je originál z laboratorních potřeb, kolona byla již naplněná skleněnými trubičkami odhaden průměr asi 8mm
- zkoušet trubičky odebrat teprve budu, vše co dělám si důkladně zaznamenávám a budu moci porovnat
- po třech pokusech jsem zjistil, že teploty dosáhnu pouze 96°C (jak v hrnci, tak teplotu mají i páry)zkusím tedy utěsnit poklici těsněním. Při varu páry utíkají mezi poklicí a hrncem
- o změně způsobu vytápění zatím neuvažuji. Domnívám se že 3 000W spirála je výkonná dost. Třeba ale čas ukáže, že se mýlím. Zaměřím se spíš na jistý "přetlak" v meziplášti
- a zda dvouplášť nenahradím ukáže čas.
- zatím ale zkouším pouze "pálit víno" protože doba na vlastní kvas a jistě zajímavější pokusy teprve přijde jak TO začne dozrávat :-) mimochodem, výsledek z vína mě velice mile potěšil. Kamil

Anonymní řekl(a)...

Kamile, ubírat kuličky ne! Ten deflegmator je už i tak krátký. Já myslel udělat jednu destilaci bez něj a porovnat lihovitosti. Myslím, že v takovém stavu je v aparatuře téměř k ničemu.

Rafael

Anonymní řekl(a)...

zdravim
krásná práce také bych si chtěl udělat něco podobného mužete mi říct co jste použil za materiál na spojení nerezové příruby s měděným kotlíkem

Anonymní řekl(a)...

Zdravím,
pěkná kolona...sedím teď a počítám si pár věci k rektifikační koloně. K tomu co píšeš (ohřev vodní lázně cca 11 litrů na 80°C pro kvas) trvalo asi 40 min, bych řekl že při tom množství vody, výkonu spirály s účinností tak 85% to dává kolem 20 min, než se jen ta voda ohřeje na 80°C. Když přihlédnu k tepelným ztrátám a hlavně přestupu tepla, tak těch 40 min odpovídá realitě...ale jak bylo již uvedeno, budeš muset "utěsnit" papíňák:-) Tím zvyšíš teplotu nebo bys musel zvolit silnější spirálu...(pro srovnání:na 50litrů varný hrnec pro kuchyně s vodní lázní se používá 7,5kW spirála).

Co se týče kolony - pravděpodobně jsi použil onu kolonu s chladičem, která byla dimenzovaná na 5 l "baňku", čímž tvyých cca 7 litrů nedělá asi problémy. Z fotky není patrné, zda z chladiče se vrací část destilátu zpět do kolony - zřejmě ne, takže by se jednalo o jednoduchou destilační kolonu...
S kolonou tj. oním válcem naplněným skleněnými tělísky bych nic nedělal a neodstraňoval ho. Tato část je tzv. obohacovací - dochází v ní k protiproudému mísení kapalné a plnynné fáze, což zejména u ovocných pálenek znamená předání aromatických látek parám, které pak kondezují...
Pokud bys ho odstranil, k destilaci by samozřejmě také došlo, ale je otázka, jak kvalitní pálenka by to byla (lihovitost by nebyla vysoká tj. nutnost opakovat destilaci tzn. vyšší náklady...) a zda by došlo k zachování cenných vůní...to je prostě otázka experimentu...

Petr W.

Anonymní řekl(a)...

Nerezová příruba je s kotlíkem spojená standartně přetažením plechu vnitřkem příruby a na dosedací plochu přesah "rozklepán" a sletován cínem.

Co se týká "papiňáku" tak už vím, že budu utěsňovat :-)

Z chladiče se do kolony nic nevrací. Je 40 cm dlouhý a myslím, že až předimenzovaný. I při minimálním průtoku chladící vody teče čůrek, nebo kape destilát naprosto "ledový".

Náplň skleněných trubiček jsem pro jednu experimentální destilaci vína stejného "pětilitru" Irsai Oliver odstranil a porovnával s výsledkem kdy byl deflegmátor naplněn. A laicky posouzený výsledek byl, že destilát pálený s trubičkami byl "voňavější a lahodnější". Takže už je náplň nasypaná zpět :-) Experimentovat mě baví))

Anonymní řekl(a)...

zdravím, mám podobně sestavenou kolonu, jen zatím pro "pokusy". Konev od mléka a v ní ocelovou vložku pro ohřev mače cca 10 litru a tím i bohužel 10litrů vody v konvy, což je náročné na ohřev. Takže dám napřed horkou vodu z bojleru a pak vložku s mačem a kape to dřív a dost dobrý!
Nejsem žadnej technik a měl jsem strach z tlaku tak jsem na konev přidělal ventilek z papináku!?
Chtěl jsem se zeptat kolik odděluješ předkapu a kolik dokapu?
Začíná to kapat tak na 76°c cca malej panák a to už na 79°C. A dokap od 85°C odděluju na tři části do 95°C,pro košt a stále dobré. Lihovost okolo80% a žádné pachutě. První proběhly třešně a teď kapou švestky, oboje lahoda na první pokusy s touto skleněnou aparaturou jsem více než spokojen, jen mne matou ty vysoké teploty na vrchu kolony! A pak co by mne zajímalo co kdo dělá s dokapem? Dalo by se to nějak vyčistit na zevní mazání???-)
Všemu ovoci ZDAR

Anonymní řekl(a)...

Musím se kát! to je tak když se u práce pije!-)
Oprava k předcházejícímu, prosím ne do 95°C ale do 92°C. To byl překlep a taky se to už nedá pít!

Marihuan řekl(a)...

Dobrý den, můžete mi prosím poslat foto jak máte zapojenou spirálu? rassak@seznam.cz

Anonymní řekl(a)...

Na aparátu Kamil pálite 2x, když nemá reflux? Nebo po 1D vzniká finální produkt.Díky

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
Chtěl bych se vás zeptat při kolika procentech alkoholu přestáváte jímat jádro a začíná téct dokap??Chtěl jsem to taky tak udělat jako vy s tou kolonou(bez primárního chladiče a bez izolace atd).akorát mi bylo rečeno že to je jenom kus trubky s nápní a že to tam nemá vůbec žáden význam.Tak jaký z toho máte dojem vy a zkoušel jste na tom 2D??Děkuji za odpověd

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
Chtěl bych vás poprosit o zaslání informací ohledně vaší destilační apartury na krekarik@centrum.cz.Chtěl bych se zeptat jestli už jste na tom zkoušel 2 destilace a při kolika procentech jímaného destilátu oddělujete jádro od dokapu??Budu mít podobně sestavenou aparaturu a hlavně mě zajímá vliv kolony s náplní na kvalitu destilátu, jestli dělat obě dvě destilace s kolonou s náplní a nebo ji při 1D vypojit a namontovat ji až u 2D.Děkuji za odpověd.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, můžete mi napsat kontakt na esetman@seznam.cz
Stačí email. Chtěl bych si postavit něco podobného.
Děkuji

Anonymní řekl(a)...

Dle chemické teorie a destilátorské praxe by kolona měla mít naplň z čisté mědi (sítka stočená do trubiček, …). Skleňené kuličky jsou inertní, ale měď zabrání i stopove oxidaci ethanolu na acetaldehyd. Poznáte to podle postupného černání těch sítek. Můžou se redukovat za horka vodíkem (tak to dělají v palírnách) nebo ten černý kysličník měďnatý rozpustit slabou kyselinou. Např. horkým octem.


Počet zobrazení stránky

Seznam posledních článků:

Seznam posledních komentářů: