Aparát Adam


Foto zaslané čtenářem blogu.



     Aparát je vystaven na elektrickém nerez zavařovacím hrnci jako měděná čepice přecházející do chladící spirály. Hrnec 27l. Vzhledem k výšce čepice by se dal naplnit prakticky až na 30l. Čepice sama o sobě sedí dost pevně, navíc je secvaknuta obručí z 50l sudu. Nýtováno a pájeno. Cena kompletu bez práce vyšla na cca 5000 Kč, z toho nejdražší položka je hrnec (zval jsem dražší s termostatem a displayem 3000-3200 Kč). Hrnec se dá nadále používat samostatně např. na zavařování.




     Mám ji speciálně na přepalování likérů a macerátů v menším množství. Trochu jsem se bál efektivity, neboť hrnec jede do 100 stupňů max, ale už při naplnění nad 10 litrů dostanu z likéru určitě 90% alkoholu a předpokládám, že při větším naplnění to bude ještě lepší. Při pálení macerátů s obsahem alkoholu 15-18% mi vyteče průměrně 50% destilát (pokaždé to bylo 50-52 procent), takže ideální. Skrz termostat a display mam nad vším plnou kontrolu. Možná kvůli menší spotřebě by stálo za to vše zabalit do izolace.


     Při pálení kvasu by se aparát měl chovat podobně, jen je potřeba hlídat předkap a dokap, který u macerátu odděluji jen výjimečně. Někdy zaexperimentuji.




Adam


32 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Líbí se mi ta univerzálnost, to že spodní část aparátu se dá použít k zavařování, vaření apod...
*
Výška naplnění nemá na účinnost nebo výtěžnost žádný vliv! Max. teplota 100°C je taky plně dostačující!
Jen bych doporučil při průtahových destilacích a destilování macerátů držet se osvědčených cca 50% lihu jako výchozí suroviny v "hrnci".
Ať se daří.

Rafael

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,

poprve jsem aparat naplnil jen 8 litry likeru a dostal jsem z toho asi 75-80% alkoholu, ktery tam mel byt. Pri naplneni 12 litry asi 90%. Usuzoval jsem, ze je to vzhlekem k potrebe vice par na vytvoreni urciteho tlaku. Ale mozna to bylo kvuli tomu, ze jsem zbytky likeru slival a skladoval nekolik let a prvni testovaci varka byla uz trochu odparena.

Ja nedelam klasicke maceraty, ale palim to az ze slitku likeru, ktere vyrabim asi 18 procentni. Proto ty male procenta. Likeru delam hodne a zbytky (vetsinou slite kaly a zbytky ovoce) bylo skoda vylivat, tak jsem to vyresil takhle. Palenka z nich dobra a jemna (jsou taky delane z rel. kvalitni vodky).

Dik,
AdamE.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,

tak mam prvni zkusenosti z prepaleni klasickeho kvasu na teto aparature. A jsem docela spokojeny. Nemohu srovnavat, vlastni zkusenosti s jinymi aparaty nemam. Ale vzhledem k tomu, co mam nactene (a mam toho dost :) se chova dobre. Kdyz dam 25+ litru kvasu, varak zahriva jen pomalu. Asi 1 stupen za minutu, pozdeji pomaleji, takze vlastne celkem idealne, clovek se o to nemusi starat. Az od tech 85 stupnu ho kontroluji, nicmene jen symbolicky, to zahrivani je dost pomale a lutr tece mirnym praminkem, jen sem tam to necham 10 minut drzet jednu teplotu. Ten teplomer je dole, takze neznam teplotu par, ale dle testu predpokladam, ze nahore je o 10-12 stupnu chladnejsi. Mozna casem pridelam. Lutr ze svestek krasne vonavoucky, jen jemne bile zakaleny, proste jaky ma byt.

Lutr (cca 9-10 litru) oproti tomu zacal tect uz pri 65 stupnich. To uz jsem musel vice kontrolovat, zvlast na zacatku, kdy jsem jen prekapaval a rozdil jednoho stupne i pul hodiny. Palil jsem velmi pomalu urcite nejmene 5 hodin.

Kolega mi rikal, ze palim mozna zbytecne moc pomalu. Dobre je, ze i bez michani se nic nepripaluje a zda se vse ok.

AdamE

Anonymní řekl(a)...

Máte nějaký divný teploměr nebo způsob měření:


Citace:
"Lutr (cca 9-10 litru) oproti tomu zacal tect uz pri 65 stupnich"
*
Jak může lutr - směs lihu s vodou vřít při nižší teplotě než je bod varu níževroucí složky?
Líhu - 78,4°C ! ! !

Rafael.

Anonymní řekl(a)...

Protože to je možná teplota na vstupu do chladiče.

Anonymní řekl(a)...

Pretože to asi nebude zmes len vody a liehu, ale aj nejakých nižšie veriacich tekutín. A toto môže vrieť skôr. Prajem mnoho zdaru....ABC

sawe řekl(a)...

co říkáte na tento hrnec https://www.eberry.cz/zavarovaci-hrnec-professor-zvh-301-x
dal by s toho udělat Aparát Adam, asi jo ale co hrnec

Anonymní řekl(a)...

Zdravím,
tento hrnec se již neprodává, nebyl špatný.
Jeho nekvalitní náhradu Professor ZVH273X
jsem krátce používal k vaření piva, po třech
závadách jsem si nechal vrátit peníze.
Používám dražší https://www.bielmeier.cz/Zavarovaci-hrnce/Zavarovaci-automat-BIELMEIER-BHG-411-5-s-vypustnym-nerezovym-kohoutem-1-4.html (jsou k dispozici i jiné verze).
Zatím bez problémů a jsem spokojen.
Petan

sawe řekl(a)...

nebylo by lepší, aby příkon byl 2500W. A čím vjetší objem 30l tím lépe si myslím.

Anonymní řekl(a)...

Bylo, ale to se už asi nedělá, lze vyřešit
vlastní výrobou.
Bielmeier nabízí dokonce i ND, což mne překvapilo.
Nicméně u těchto hrnců bych doporučil nějaké opatření
proti připalování, myslím si, že je to velmi reálné (asi nejlepší a nejlacinější řešení bude od Rafaela - nerezový koš a nepříliš řídký kvas).
U piva jsem si doplnil míchání, destilaci řeším jiným "strojem" :o)))
Petan

sawe řekl(a)...

Petan, mohl bys mi poradit s tím hrncem. Jak ty to máš vyřešný. Můj Skype: sawe1221
nebo rudaodraz@seznam.cz

sawe řekl(a)...

když to stáhnu obručí, tak to nemože těsnit, asi tam musí být nějaký gomový těsnění, nebo něco?

Anonymní řekl(a)...

Na utěsnění se dá použít beztlaká silikonová hadice pro potravinářské produkty.

kakamil

sawe řekl(a)...

co říkáte na toto který by byl lepší.
https://www.electronic-star.cz/Domacnost/Male-kuchynske-spotrebice/Domaci-vareni-piva/F-llhorn-domaci-pivovar-varny-kotel-30-litru-LED-displej-casovac-nerezova-ocel-304.html?utm_medium=Comparison&utm_source=heureka
nebo tento
https://www.expondo.cz/royal-catering-varny-termos-40-litru-1184

Adam řekl(a)...

sawe onasis: Ten Aparat Adam ma tu horni cast docela napevno, plus tam ma gumove tesneni. Ta obruc to jen jeste zpevni.

AdamE

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, vespolek,

zavařovací hrnec máme doma nic méně vnitřní vařič není nerezový, ale smaltovaný. Může to být problém? AdamE prosím tě z jaké tloušťky plechu je vyrobená měděná čepice?

Předem děkuji uctivě za odpověď. Mějte ses příjemně

Lukáš

sawe řekl(a)...

Adame, palil si na tym kvas, pokud ano, tak na kolik to máš nastavený, já už budu muset asi tak během 10ti dnú palit třešně a nevím jak na to mohl bys mi napsat jak na tom pálíš? A jak dlůho to trvá než vypálíš jednu várku? Díky moc

Anonymní řekl(a)...

Omlouvam se, dlouho jsem se na to nekouk.

Kvas jsem palil. Mam to spise na nejake extra veci, napriklad ted maliny, proste ceho je malo.200l sud byste na tom (1paleni) delali nejmene 8x a to by byla velka pruda, i kdyz vyhoda je automaticka kontrola teploty a termostat s vypinanim a udrzovanim teploty.

Jsem s tim dost spokojeny, delka paleni ale delsi, nicmene to je mnou, delam velmi pozvolna. Jdu kolem, nastavim teplotu o stupen a jdu pryc.

Neda se spolehat na teploty doporucene pri palenI. Ma to merak dole, ja si nedal ukazatel teploty par, ale proste jedno palení a budete vedet, co s tim. Palil jsem ted maliny. Lutr zacina tect az pri nejakych 88C a jeste pri 99C tece vice jak 30 procentni, kdy to vypinam. Proste teplota dole a par je uplne mimo, ale ja pracuji podle toho, co tece, nez podle stupnu. Napisu poydeji podrobne.

Tloustka plechu uz bohuzel nevim, ale je to celkem jedno - aby se poklop dobre udelal a nebyl az moc meky a vydrzel drhnuti dratenkou.
Smalt podle me nevadi, leda ze by byl poskozeny, ale snad ani to ne.

AdamE

Anonymní řekl(a)...

Tak jeste podrobnosti a trochu k minusum (resp. nakonec i plusum).

Jak jsem psal vyse, tak (potencialne pro nekoho) velky problem jsou teploty. Snad kvuli tomu, ze teplomer je v hrnci zabudovany dole a taky kvuli tomu, ze horni medena cast je docela velka a bytelna a tak je potreba vyssi teplota na "profouknuti", se vubec neda spolehat na teplotu. Alespon ne tak, ze si nekde prectete, ze mate zahrivat do tolika a tolika stupnu.

1 destilace mi zacala tect az pri 88C a jel jsem az do 99C, kdy mi porad jeste tekl 30% lutr (realne mel 32, ale bylo horko).

2 destilace se mi prvni kapka ukazala nekdy u 82C, realne zacala vydatneji kapat pri 85C a jeste v 96C tekla 55% palenka (tusim ze jeste 94C tekla pres 60%). To prepinam na dokap a ten jsem jel az do 98C, kdy jeste tekl 40% alkohol.

Takze ty teploty jsou uplne mimo a asi bych doporucil udelat mensi cepici a dat si tam teplomer. Nicmene ja pravidelne merim alkoho, jedu podle cichu a chuti, kdyz zacne kapat tak velmi pomalu odkapavam, takze teploty pro me nejsou az tak dulezite. Navic samozrejme kdyz si je zapisete, tak pristi paleni se jimi muzete +- ridit (napiklad nastavit na 75C a odejit a az pak pomaloucku pridavat).

Jednou se mi pripalil kvas ale tak jemne 3x3 cm, takze poznat to vubec nebylo. Ted projistotu vzdy pri paleni jednou za cas uchopim hrnec a mirnymi krouzivymi pohyby obsah zamicham - je to vyhoda, ze je maly :)

Dotaz na delku paleni - defacto to zalezi, jak moc budete zahrivat. Ja nespecham, tak klidne 2D delam pul dne, predkap nechavam pomaloucku odkapat i par hodin. Kolega mi rikal, ze to delam zbytecne pomalu, ale na skodu to neni. A vysledky jsou podle me vyborne (i podle vsech testeru :).

Jinak pro zacatecniky - podle me resit predkap a dokap je nejlepsi klasickou metodou rozdelovat vse do malych lahvicek. Do bedynky naskladam sklenky od zavarenin a na zacatku odchytim postupne cca 200ml, a dalsi po 100-150ml tak 4-5 sklenicek (az do cca 0.8l), na konci od cca 55-60% zacnu to same odebirat do dalsich sklenicek a vypinam po 40%. Necham to par dnu odvetrat a pak lidu do vysledne palenky to, co se mi zda chutne a vonici. Ze zkusenosti ze zacatku az tak 3 spise 4 sklenicku, ke konci samozrejme ty pod 40% vubec (ty jsou dobre treba na lih na 3D) a i pod 55% jen kdyz opravdu voni a byl dobry kvas.

Pokud nechate sklenicky zavrene, otevrete a cichnete si k vickum, tak treba smrad dokapu tam jde krasne citit.

AdamE

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, vespolek,

AdamE děkuji za reakci. A taktéž velmi nápomocný návod :) . Mám již téměř hotovo. Není mi jen zcela jasné jak máte vyřešené utěsnění mezi hrncem a čepicí, máte tam nějaké těsnění? Případně mohl bych Vás požádat o doplnění fotografie bez obruče?

Díky

Anonymní řekl(a)...

Ano, teké bych chtěl poprosit o detailní foto dosedu poklice na hrnec. Kdyžtak na mail kr65@seznam.cz. Moc děkuji
P.S. - Máš ten reakční válec něčím vyplněný?

Anonymní řekl(a)...

Ahoj všem,
co říkáte na tohle ...


https://www.despotstills.eu/cz/destilacni-kotel/hobby/model-hobby-30l-se-smsovacem-plyn/


Děkuji za reakce Jirka

Anonymní řekl(a)...

Hezké, leč nepraktické. Drahé a nerozebíratelné na "nevinné" komponenty. Celníkům by se to ale určitě líbilo:-)

sawe řekl(a)...

já teda nevím, jak to má vyřešený autor tohoto příspěvku Adam, ale já tam mam gumové těsnění a taky to stahnu obrůčkú, ale musím to obtírat šrotem z můkú, protože to jinak uniká. Chtěl bych to nějak vychytat, ale nevím jak.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Vás,

můžu se zeptat na názor na tento aparát nalezený v Polsku:

https://allegro.pl/destylator-aabratek-abratek-z-plaszczem-wodnym-hit-i6832360261.html

Děkuji za reakci.

Tom

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
předražený polský "hit" na 96% vodku a k tomu s malým obsahem do 40L efektivní náplně. Za tu cenu, spíše za cca polovinu se dá svépomocí postavit v česku kolona s kotelem 100L a i v mědi.

Anonymní řekl(a)...

Prosím o návod

Anonymní řekl(a)...

Zde na webu to snad mate temer na stribrnem podnose, staci cist .Aparat Max a dalsi.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, chtěl bych se zeptat, pokud ve výše uvedném aparátu provedu 1D jablečného vína(25L), vznikne mi asi 5L lutru. Mohu bez starosti udělat i 2D pěti litrů lutru v tak velkém hrnci?

sawe řekl(a)...

a proč bys nemohl ppř. tam přidáš vodu.

Anonymní řekl(a)...

A co takhle udělat dvě "várky" toho vína (2 x po 25 l), budeš mít toho lutru dvojnásobné množství. Dříve se tak postupovalo, pálil se napřed všechen kvas (či víno) tak, aby bylo dostatek lutru na druhou destilaci. Podle aparátu se také připravovalo dostatečné množství kvasu (na 3 až 4 destilace !!) Není co řešit ...

Anonymní řekl(a)...

Kluci omlouvam se, zase jsem tu dlouho nebyl. Tak odpovidam poporadku.

Valec na hrnec je tak dobre udelany, ze sedi jak ulity. Navic je tam udelane gumove tesneni pod tim cepcem. To cele se stahuje tim zeleznou obrouckou na sudy - skvele to sedlo, ani nevim, jestli to kamarad nejak upravoval. Mam to tak tesne, ze nic neunika. Guma ma prurez trojuhelniku, takze dobre sedi a narazi se na ten hrnec.

Cca 5 litru lutru jsem taky zkousel. Jde to, vyteznost asi mensi je, ale vcelku je to ok, jenom cim mene kvasu ci lutru, tim musi byt vyssi teploty - proste jak je tam moc "mista", tak plynu je malo a chce to vetsi teploty, aby ho bylo vice a tlakem hnal predchozi ven. Zacalo mi to teci treba i pri vice jak 85 stupni (co ukazuje hrnec) a pri 98C jeste tekl 55-60% alkohol. Proto ze zacatku nespecham, at mi predkap hezky pomalu odkape. Cim vice lutru, tim se ty teploty snizuji. Taky by bylo fajn celou cepici zaizolovat.

Reakcni valec - neni naplneny nicim. Plni se to hlavne u nerezu, kde by jinak chybela med. Jak je cepice cela medena, plnit se nicim nemusi.

Jinak pomerne nova zkusenost - asi to bylo suchem tenhle rok, protoze jak byla jablka sussi a mela malo stavy a ja delal kvas z drcenych jablek, tak se kvas pripekal. Hrnec ma pojistku, takze se to nepripece tak, by to poskodilo kvas, coz je super. Ale poprve, co jsem musel kvas vylisovat a nasledne stava uz byla fajn. Takze do budoucna budu muset resit.

Adam E..


Počet zobrazení stránky

Seznam posledních článků:

Seznam posledních komentářů: