Aparát Pokec


Foto a info zaslané čtenářem blogu.

Aparát jest jednoduchý jak Kolumbovo vejce a tuze jsem se při stavbě vyblbnul. 


Vařák jsem použil z vyřazeného kotle z veřejného stravování. Je to nerezový dvouplášť o objemu 90 litrů, původně vytápěný párou. Sehnal jsem jej na Bazoši, za čtyři litry, bratru za pakatel, před ořezáním vážil asi 70 kg poctivého nerezu. Oceňuji na něm, že je vybaven vypouštěcím kuželovým čepem. Páru jsem nahradil nasyceným solným roztokem. Ověřil jsem si v kuchyni, že umí 109 st.C, což mi připadlo dostatečné. Klobouk mi dal do úschovy kamarád, co dědictví po otci, holdujícímu nepochybně stejnému koníčku. K němu jsem dostal i velký talířový chladič, který používám pouze při první destilaci, za použití míchadla. Při tomto je v požití i vývod do přestupníku mimo osu klobouku. Klobouk jsem osadil dvěma nerezovými přírubami průměr 150 mm. Jedna je v ose klobouku, a dle potřeby na ni dávám deflegmátor, nebo míchadlo. Druhá slouží jako průhledítko a otvor pro nalévání tekutin.


Míchadlo je jednoduché. Třífázový motor 550 W, 910 ot/min, redukovaný planetovým reduktorem 1:70, nerezový hřídel s nerezovou lopatou, původně se silikonovou stěrkou. Tato se nedokázala smířit s peckami švestek, a odešla bez slůvka rozloučení. Ale díky průhledítku jsem šmíroval celý proces 1D, a vida, že celý objem rotuje jsem nabyl přesvědčení, že se bez stěrky obejdu.


To deflegmátor, to je jiná taškařice. Je to vlastně svodová roura okapu, průměr 150 mm, délka 1m. Lámal jsem si hlavu nad náplní deflegmátoru, asi jako každý, kdo něco staví, buduje a v hlavě si hýčká myšlenky nad cílem svého úsilí.



  Napadlo mne spojit reakční člen a náplň deflegmároru v jedno. Volba padla na oplety stíněných kabelů. ke kterým mám přístup. Pocínování jsem odstranil lázní kyseliny chlorovodíkové s trochou peroxidu vodíku, a následné neutralizaci v roztoku hydrouhličitanu sodném, neboli sodě. Začátky těchto měděných "hadiček" jsem přiletoval k sítku o velikosti ok asi 8 mm. Délka hadiček je asi 800 mm.(viz můj příspěvek v odd. reakční člen) Na horním konci je přechodový kužel, na soustruhu vytažený z měděné trubky průměr 54/2 mm. jeho výrobu jsem si jaksepatří užil, ale už to mám v klepeti, mohl bych to teď péct jak housky na krámě. Reflux jsem zvolil trubkový, dole opatřený malým "okapem" s trubičkou vedenou do osy. Ta je viditelná v průhledítku, a dobře se díky ní odhadne refluxní poměr. Lidově řečeno kolik toho teče nahoře a kolik dole. Reflux řídím množstvím průtoku chladící vody. Chladič č.2 je už vyložená nuda. Obyčejný Liebeck, z trubky 22/1, horní 28/1. Pro dobrou rozebiratelnost jsem použil rychlospojky Tri clamp.


 Celé zařízení mám z nepochopitelných důvodů na zahradě, kde je pohříchu nouze o pitnou vodu. Ovšem dešťové mám pod chatou v nádrži čtyři kubíky. Zakoupil jsem malé čerpadlo 24V, 10L/1min. Jsem strojař a o elektřině vím jen to, že kope a musí se platit, nechal jsem si u kolegy udělat bedýnku, která dělá z 220/24V, a ještě nějaké impusly, které řídí otáčky motoru, kroucením kolečka. 

Aparát jsem dokončil, a cítím se jako by mně opustil dobrý přítel. Ale v čase dlouhých hodin destilace určitě vymyslím, do čeho se zase pustím.



Pokec


31 komentářů:

Unknown řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...

Pořád lepší "provozní nepřehled", něž "pořádek" provedený celníky a následné vyjasňování si "kompetencí".
Držím palce při "zajíždění".

Anonymní řekl(a)...

Zajímavý aparát! Nemáte obavy ze zanesení prostoru dvoupláště nánosem minerálů, když používáte solný roztok?

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, řeším s vodou ten samý problém. Nápad s čerpaklem se mi líbí. Můžete zde dát odkaz na stránky kde se dá koupit? Díky Roman

Anonymní řekl(a)...

http://www.fonetip.cz/vysledky-hledani-a47?q=C6219677%09%09&x=0&y=0

Koupil jsem to tady. Nebral jsem vážně ty kecy o 30 minutách provozu, a vskutku, čerpadlo má za sebou 6x14 hodin provozu. Ale čerpadýlek je na trhu hafo, na netu jsem našel asi 12 vhodných typů. Doporučuji si pohlídat výšku výtlaku, a nekupovat takové, co požadovanou výšku splňuje jen o prsa korejské dívky.
Pokec

Anonymní řekl(a)...

To zanášení jsem se usnesl řešit, až problém nastane. Myslím, že HCl si s usazeninami poradí, a nerezu neuškodí. Praxe ukáže co dál....
Pokec

Anonymní řekl(a)...

Zdravím. Chci se zeptat, jaký máte názor na zateplení deflagmátoru. Budete ho zateplovat ? Pokud ano tak čím? Dík za odpověď. Boban.

Anonymní řekl(a)...

Deflegmátor jsem zateplil, na fotkách to není. Použil jsem mirelon, tedy extrudovaný polyetylén, lidově karimatku. Je na něm horní vrstva z alobalu, a používá se k zateplení vzduchotechnického potrubí. Je to podle mně docela důležité. Chladič č.1, přestože je jen cca 15 cm dlouhý, a na trubce průměr 54 mm, musí při 2D jen zvolna odkapávat. Teče z něj docela vřelá voda. Pokud chladící vodu jen nepatrně otevřu, tak po chvilce z chladiče č.2 nevyjde ani kapka. Představa, že by v deflegmátoru přirozenou cestou destilovala další kapalina mně děsí.
Díky za zájem.
Pokec

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den. Díky za rychlou reakci na můj dotaz. Ještě bych ten dotaz s dovolením trochu rozvedl. Na BAZARU se prodává polský přístroj vyrobený ze sudu KEG. O ten se mi konkrétně jedná. Je zde:
http://www.sbazar.cz/hrabova/detail/3729954-nabizim-destilacni-zarizeni-se-sirokym-nalevovym-otvorem

Výrobce doporučuje zateplit vařák, ale důrazně varuje před zateplením deflagmátoru. Deflagmátor má výšku 60 cm, průměr 8 cm, je naplněn nerezovou vlnou. Je v tomto případě žádoucí vliv okolní teploty na děje uvnitř deflagmátoru při destilaci ? Dík za odpověď. Boban.

Anonymní řekl(a)...

Děkuji za důvěru. Necítím se být expert, ale uvedený aparát se pokusím okomentovat. Líbí se mi jeho lidová cena.
Co se mi nelíbí, je nulová možnost jakkoli řídit reflux. Možná, že je to fajn spočítané, a funguje to bezva, ale v praxi je fajn mít možnost reflux vypnout. Určitě je ale fajn jej řídít, a mít kontrolu refluxního poměru.
Celý je nerez, ani zmínka o reakčním členu. Nerez vlnu bych nahradil měděnou.
S tím deflegmátorem vážně nevím. Pokud to mají konstruované na pálení co možná nejvíce voltů-(v Polsku tolik oblíbená vodka z obilných kvasů), pak by zaizolování deflegmátoru mělo za následek snížení lihovitosti odebíraného produktu. To však není cíl při destilaci ovocných pálenek, kde je cenné aroma, ne čistý líh.
Více z fotky nevyčtu, a netvrdím, že mám ve všem pravdu. Jen můj názor.
Pokec

Anonymní řekl(a)...

Taky nejsem žádný odborník na rektifikační kolony, spíš jejích odpůrce...


V každém případě je "odkalovač" v jakékoliv destilační aparatuře zbytečný nesmysl a žádný užitek nepřinese. I když se tím chlubí třeba Medienka a i někteří jiní výrobci... Je to jen slogan, reklama a marketing, pokud se tak dá taková blbost vůbec nazvat.

Funkci a účinnost "prstů" na kterých se mají uvnitř deflegmátoru srážet lihové páry nedokážu posoudit. Nejsou vidět. Ale z principu náplňových kolon jde o to, aby se na co možná největší ploše provařoval zpětně protékající reflux nahoru stoupajícími párami. A pokud není plášť deflegmátoru zateplen, tak část pár zkondenzuje a zteče bez užitku zpět do vařáku po něm a sníží se tím jeho účinek.

V oblasti výroby ovocných a průtahových destilátů je zase vysoce účinná rektifikace nežádoucí. Je třeba jistých kompromisů. A proto by měla být kolona dobře a v širokých mezích regulovatelná. A tomu by ten nezateplený plášť a ty prsty nemusely být na škodu.

Ale k účinné rektifikaci, např. na likérový líh a zpracování nejrůznějších zbytků se její potenciál asi plně nevyužije! "Asi" - protože nevíme co je uvnitř...

Rafael
*
A Pokec, moc pěkně jste psal, hodně mně to pobavilo: "Jako bych ztratil nejlepšího přítele..." A i jinak:-)))))
Měl jsem podobné pocity...

Anonymní řekl(a)...

Díky za uznání, Rafaeli.
To, co je uvnitř je nasnadě. Dvě trubičky pod 90 st. vzájemně propojené hadičkou vně deflegmátoru, viz foto. Onen odkalovač, který také nemusím, není vlastně odkalovačem, jak jej chápeme. Je umístěn před, nikoli za chladičem č.2. Možná, že má fungovat na principu ochlazení plynů při rozpínání v nádobce, a způsobit zkapalnění nízkovroucího předkapu. Ale moc se mi tahle zhůvěřilost nezamlouvá, ale rád změním náázor, uvidím-li ji někde býti v prospěch díla.
Sítůejčfájfouejč zdar!!
Pokec

Anonymní řekl(a)...

Vytvoří se tam varné jezírko nic víc. A praktický přibude jen místo k čištění. Předkap se nikde odpouštět nemusí. Destiluje vždy jako první, tak k tomu není důvod. Medienka tuším to zařízeni dokonce nazývá odlučovačem metanolu:-))))
A lidé tomu věří:-(((((
*
S tím pozdravem jste mi dal - musel jsem si ho nechat kolegou přeložit.

Fermentum - optimus amicus homini!

Rafael.

Anonymní řekl(a)...

PromotKrásná práce, ale když vidím ty kvanta cínu napadá mě otázka jestli jste použil bezolovnatý? Je to celkem drahá záležitost. Ale to jen tak na okraj. Zajímalo by mě spíš jak máte zapojenou regulaci chlazení 1. chladiče. Jestli jen přiškrcením průtoku vody a tím i přidušením čerpadla nebo nějak jinak. Přemýšlel jsem o variantě, kdy chladící voda hnaná čerpadlem cirkuluje bez řízení v okruhu sekundárního chlazení a přes ventil by se dala směrovat k 1. chladiči. Jenže voda je líná a poteče tudy, kudy jí to půjde nejsnáz. Takže se obávám aby při tlaku, který dokáže malé čerpadlo vyrobit, nedocházelo k nechtěným změnám v průtoku třeba při zachycení nějaké nečistoty z vody v řídícím ventilu. Z minulosti mám odzkoušené chlazení, kdy voda hnaná podobným čerpadlem cirkulovala v "uzavřeném" okruhu ve ktrém byl vřazený něco jako chladič z auta s ventilátorem. V nejvyšším bodě byla expanzní nádoba kde unikaly vzduchové bubliny z okruhu a dala se tudy i dolévat chladící voda. Byla trošku práce s odvzdušněním celé soustavy, ale pro jednoduchou aparaturu s jedním výstupním chladičem to fugovalo. Ve chvíli kdy jsem přidal deflegmátor s primárním chladičem jsem se zbaběle vrátil k tlakové vodě z vodovodu.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím a pozdravuji. Děkuji za uznání a dotazy.
Cín jsem použil bezolovnatý, jiný ani nesmí firma, která mně zaměstnává používat, maje různá ISA, ECA a kdovíco ještě. Máte pravdu, padlo ho hodně. Jen do lemu klobouku, jež jevil prasklinky jsem jej nalil asi půl druhého kila.
S vodou máte pravdu, je to prevít. Nejvíce mně uspokojilo řešení s přiškrcováním odpadní vody. Do kuchyňského trychtýře jsem vlepil dvě trubičky s odtokem každého z chladičů, abych měl přehled o množství a teplotě odtékající vody. Před nimi jsem umístil dva jehlové ventily vlastní konstrukce a výroby. Dá se to uregulovat, ale není to na rozdíl od Boha dokonalé. Začínám s plným průtokem cca půlhodinu před začátkem destilace, a mám dost času na ustálení průtoků. Během destilace pak již jen drobné korekce.

S pozdravem " Chlast který tě nezabije, jen oddálí jistou smrt!"
Pokec

Anonymní řekl(a)...

Díky za hbitou reakci. Výstupy obou chladičů vedu taktéž odděleně k odpadu pro možnost orientační kontroly kolik toho kterým stupněm protéká.
Píšete že používáte jehlový ventil vlastní výroby, kdybyste měl chuť o podrobnější popis, jistě by to bylo zajímavé a přínosné čtení , obzvláště při vašem slohu :-). Při řešení regulace primárního chlazení jsem vyzkoušel pár variant a přesně jak píšete v příspěvku z 13.2. je potřeba řídit velmi malé průtoky. U mě nakonec zvítězil jehlový ventil, který se používá na 2kg propan-butanové lahve. Stojí podle provedení a prodejce mezi 200 a 300Kč. Je z mosazi, takže lze napájet i případné redukce podle použitých hadic. Zkoušel jsem 2 kusy a u jednoho netěsnil O kroužek kolem hřídelky. Těsnění se sice dalo objednat za pár šušní na internetu, ale připlácet k 7 korunám ještě skoro kilo za dopravu se mi nechtělo, tak jsem zkusil uříznout kousek silikonové bužírky. Padla tam jak ulitá a myslím že vydrží nadosmrti. Lehce jsem ji přimáznul mazivem bez silikonu. V minulosti jsem udělal 2x zkušenost, že pokud se k silikonovému těsnění dostane jiný produkt obsahující silikon, dojde k nemalému zvětšení rozměrů. Nejvíc mě to vypeklo, když jsem si nechal na míru vyrazit těsnění na vařák, které jsem několikrát pečlivě změřil a pak jsem ho malým množstvím silikonu přilepil k víku. Než silikon zvulkanizoval, tak z původního obvodu 120cm, bylo cca 130. Takže se to zvlnilo. Naštěstí se to dalo ještě sundat a očistit. 10cm jsem vystřihnul a znovu s obavami přilepil. Další změny rozměru už nenastaly a třetím rokem to funguje. Zdar a sílu Hugo.

Anonymní řekl(a)...

Clapi vy*erte se na výrobu jehlových ventilů, dají se za stovku koupit zde: http://www.ebay.com/itm/8mm-Swagelok-Plug-Needle-Valve-Nickel-Plated-Brass-/250877013562?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a696f6e3a
Před časem jsem jeden objednal a světe div se za cca 90,- Kč i s dopravou dorazil. Nekupte to za ty peníze :)

Anonymní řekl(a)...

Preji pekny den. Chci se zeptat Pokeca jak se mu osvedcila kombinace reakcneho clenu s deflagmatorem. Konkretne by me zajimalo po kolika provedenych 1D je nutno med cistit. Ja jsem do spodku deflamatoru doplnil 4 ks medenych dratenek. Jinak deflagmator je naplnen nerezovou vlnou. Deflagmator ma vysku 60 cm a prumer 8 cm. Po 1D svestkoveho kvasu jsem musel medene dratenky vyhodit. Nedalo se to vycistit a taky se zacaly rozpadat. Na druhe strane je palenka mam dojem ze je palenka jemnejsi a vonavejsi. Varak ma obsah 100 l. Myslite ze o muze byt nekvalitni medi v dratenkach ? Dik za odpoved. Boban

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, pozdravuji a omlouvám se, za pozdní odpověď.
Co se měděných drátěnek týká, v České republice jsem žádnou nesehnal. Ne, že by nebyla v nabídkách desítek internetových obchodů, ale na můj dotaz, zda se jedná o drátěnku měděnou, či poměděnou, s doporučením ať přiloží magnet, mi pokaždé přišla stejná odpověď. Ono to magnetuje, tak je to asi jen poměděné.
To ještě, ovšem, nedokazuje, že měděná drátěnka na trhu není. Asi jsem jen neměl štěstí. Proto jsem použil oplety stíněných kabelů.
Zatím mám za sebou jen čtyři druhé destilace, a oplety jsou OK.
S pozdravem " Hanba všemu, co nekvasí"
Pokec

Anonymní řekl(a)...


Pokec, zdravím.
Osobně bych si měděnou drátěnku asi nekoupil. Taky kvůli ceně.

Spíš bych hledal měděnou čisticí vlnu, měděnou tkaninu, měděné síta atd.

Ale až po tom co by selhaly "jiné zdroje".
Ty oplety, špony, sekané dráty apod.

Další alternativou je návštěva výkupny barevných kovů. Myslím si, že takový jemný Cu odpad by tam šel sehnat celkem levně. O ten není moc zájem. A taky si myslím, že si tam výkupce otestuje zda je to skutečně měď a ne jen nějaký nabarvený šunt.

A ten, kdyby ho někdo použil v RČ si destilát úplně znehodnotí. Barva, nebo tenká vrstva elektrolytický nanesené mědi buď rychle odprýská anebo zreaguje a do destilátu se dostane buď ta barva nebo základní kov či nějaký jiný podkladový materiál.

Proto díky Pokecovi za zkušenost s pseudoměděnými drátěnkami a hlavně s jejích otestováním magnetem, na našem trhu. Nepodceňujte to.

S pozdravem

"Jedna štamprle kvalitního domácího destilátu po ránu zabije všechny známé baktérie. A dvě, i ty neznámé"

Rafael

Anonymní řekl(a)...

Dík za odpověd. Již jsem si zakoupil kvalitní měděné pletence.Tak to už bude O.K. Ještě by mne zajímal váš názor na umístění měděného pletence (RČ). Jak jsem již uvedl jako náplň kolony používám nerezovou vlnu. RČ mám umístěn (pletenec je zmačkán do chuchvalce a vtlačen do trubky)vespod trubky kolony, hned nad hladinou kvasu. Snížila by se účinnost , popř. mělo by to vliv na chuť destilátu, kdybych měděný chuchvalec umístil do trubky nad nerezovou vlnu ? Někdo už to rozebíral, bohužel to nemůžu najít. Dík za názor a radu. Boban

Domácí pálenka: "Kudy teče, tudy léčí ..... "!!

Anonymní řekl(a)...

Díky za dotaz, a omluva za opožděnou reakci.
Osobně si nemyslím, že by umístění RČ mělo mít zásadní vliv na kvalitu destilátu. V principu jde o to, aby každá molekula kořalky dostala "po hubě" od atomu mědi.
To, že si to myslím, ovšem ještě neznamená, že je to pravda. Proces každé destilace je natolik osobitý, že je jen těžko přičítat, zda lepší chuť jedné várky je lepší než druhé díky změně umístění RČ. Ale mohu se mýlit, jsem v tom dost dobrej. Errare humanum est, jak říkáme u nás, na Jižní Moravě.
Pokec

Anonymní řekl(a)...


Osobně si kacířsky myslím, že u dobře vedených kvasů a destilace se vliv RČ nijak ZNATELNĚ neprojeví oproti jeho absenci. Myslím tím chuťově a senzoricky, neřeším teď etylkarbamáty apod. Jejích masivní tažení proti ním bylo iniciováno hlavně euroúředníky z Bruselu a už opadá.
*
Tím samozřejmě nechci nikoho od nich, tedy RČ, odrazovat!
Jen, že jejích přínos je někdy dost těžko zjistitelný....
*
Stejně jako jeho umístění. Nicméně si myslím, že RČ by měl být umístěn co nejblíže vařáku. Dost je o tom napsáno taky v sekci "REAKČNÍ ČLEN".
*
Error a culpa a vacat!
aneb
jak se říká ve Valašském království - hlavně se s tím nes*at!

Rafael

Anonymní řekl(a)...

Pozor na medene dratenky su z ocele a pomedene vyskusaj magnetom.

pidi řekl(a)...

Dobrý den,
chci se zepat, kde autor tohoto zařízení sehnal skleněnou tlustostěnnou trubici a případně jaké jsou její rozměry a cena. Děkuji za odpověď

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den
je mi líto, ale ani po hodinovém hrabání se ve starých mailech jsem to nenašel. Byla to firma specializující se na prodej laboratorního skla. Rozměrů tam měli přehršel, ten můj je myslím 50x3. V nabídce měli ji zakrácení na rozměr a zabroušení konců. Zakoupil jsem 4 ks, a stálo mne to kolem pětikila.
Při troše hledání na netu si jistě najdete tuhle či podobnou firmu.
Pokec

Anonymní řekl(a)...

Rád bych doplnil naši diskusi o chlazení pomocí vodního čerpadla. Poté, co jsem si vymáchal čumák v kdečem jsem zakotvil u zubového čerpadla na 24 V, zahraniční kvality, až z daleké Číny. U odstředivých čerpadýlek klesá výkon čtvercem otáček.
Zubová čerpadla i při nízkých otáčkách mají slušný výtlak, a jejich regulace otáčkami je pro naše použití výhodnější. Nevýhodou je omezená možnost regulace škrcením odtoku. Dojde ke zvýšení tlaku v soustavě a hadičky které nejsou poctivě připevněny rády vystřelí.
Pro zájemce uvádím link.
http://www.ebay.com/itm/24V-Mini-Plastic-Gear-Pump-Self-priming-Water-Pump-Corrosion-Resistant-ZC-A250-/121211784881?pt=BI_Pumps&hash=item1c38c90eb1

Pokec

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den.
Ctěl sem se zeptat, jak ste spojil nerezové příruby průhledítka a měděnou rtubku. Měl sem za to, že se měd a nerez nedají cínem spojit. díky za odpověd.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý,
používá se tzv. tvrdá pájka s výraznou příměsí Ag, je to taková jako by obalovaná "elektroda" a dejte si pozor, at nemá příměs Cd... taková pájka spájí tvrdým spájením kde co, doslova a stačí na to hořák s PB lahví, jaký používají topenáři na měké pájení AgSn, jen je třeba na tvrdé pájení obalovanou pájkou déle a více nahřívat na vyší teplotu.
Max

Majkl řekl(a)...

Ja jsem tu sklenenou trubku udelal tak,ze jsem urizl dno u silnostene sklenicky ;-)..

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, mohl by jsi prosím poskytnout detailnější fotku jak máš vyřešený výtok z 1. chladiče do průhledítka. Díky


Počet zobrazení stránky

Seznam posledních článků:

Seznam posledních komentářů: